№ 1 (15) – 2021 

BASIC PRINCIPLES OF ALGORITHMS DEVELOPMENT BY EDUCTIONAL AND TRAINING SYSTEMS

https://doi.org/10.37129/2313-7509.2021.15.65-73
 
завантаження
N. Balitskyi
завантаження
P. Vankevich, Doctor of Technical Sciences, Senior Research Scientist
завантаження
E. Ivanyk, Cand. of Physical and Mathematics Sciences, Senior Research Scientist
завантаження
A. Chernenko, Cand. of Military Sciences
завантаження
O. Shatalov, Cand. of Technical Sciences, Associate Professor 
завантаження
I. Ilkiv, Cand. of Technical Sciences, Associate Professor
 
 

Cite in the List of bibliographic references (DSTU 8302:2015)

Баліцький Н. С., Ванкевич П. І., Іваник Є. Г., Черненко А. Д., Шаталов О. Є., Ільків І. М. Основні принципи розроблення алгоритмів управління навчально-тренувальними системами. Збірник наукових праць Військової академії (м. Одеса). 2021. Вип. 1(15). С. 65-73. https://doi.org/10.37129/2313-7509.2021.15.65-73 

 

Abstract

Modern stage of development of science and technique, non divide from military science, characteristic to those, that an important role is acquired by the tools of treatment of information, able to provide creation of the proper intelligence systems. Such tools must own ability to accumulate, summarize and use present scientific potential and knowledge with the purpose of optimum management and decision-making in the conditions of irremovable informative vagueness. Computers technologies being basis of education and training tools and systems enable substantially to promote efficiency of the individual combat training of both separate fighter and harmony of actions of complete subsections. With their help, on the basis of the proper mathematical procedures, with high enough exactness an environment is designed and the realistic picture of battle actions is reproduced. Subsequent integration of modern software’s products in the trainer equipment allows to extend their functional possibilities in the direction of increase of high-quality descriptions of studies with simultaneous minimization of material, resources and sentinels charges, as a result it is possible to unite in an unique trainer complex separate types of armament and military equipment, imitators of tools of management, defeat and connect in the single trainer-designing system of tactical preparation of personnel. Some principles stopped up in basis of management tasks in the conditions of considerable a priori vagueness are expounded in the article, which arise up foremost then, when description of conformities to the law of functioning of management object can not be formalized.

Keywords

computers and information’s technologies, devices of processing information’s, educational-training tools, combat training, mathematical procedures, algorithms, repair of terms of environment, modeling of possible actions of the real hardware’s and battle systems, abstract virtual models, artificial intelligence, optimum direction, criteria of direction, aim function, educational network, multilinear polinoms, image classifier, analog elements, discriminate functions, synthesis of the educational control systems.
 

List of bibliographic references

  1. Рудковський О. М., Баліцький Н. С., Вакевич П. І., Юкевич Р. М., Іванок Є. Г. Технічні засоби навчання і підготовки військ. Огляд технологій. Збірник наукових праць Військової академії. Одеса, 2020. № 2(14). С. 117–124.
  2. Соловов Л. В. Электронное обучение: проблематика, дидактика, технология. Самара : Новая книга, 2006. 462 с.
  3. Матвієвський О. М., Герасименко О. В., Щебланін Ю. М. Методичний підхід до обґрунтування характеристик тренажних засобів і систем. Наука і оборона. 2005. № 1. С. 59–66.
  4. Руснак І. С., Шевченко В. Л., Артемов Ю. І. Методологічні засади створення інтегрованої навчально-тренувальної системи оперативної та бойової підготовки військ. Наука і оборона. 2002. № 2. С. 29–35.
  5. Матвієвський О. М., Лушніченко В. М., Семиглазов В. В., Яворський Д. К. Інтегрування тренажних технологій як магістральний напрямок вдосконалення навчально-тренувальної бази бойової підготовки військ. Наука і оборона. 2010. № 2. С. 48–54.
  6. IEEE Standard for Modeling and Simulation (M&S) High Level Architecture (HLA) // IEEE Std. 1516–2000 / The Institute of Electrical and Electronics Engineers. New York, 2000.
  7. Баліцький Н. С., Рудковський О. М., Ванкевич П. І., Іваник Є. Г., Оборнєв С. І. Використання сучасних навчально-тренувальних засобів у бойовій підготовці підрозділів сухопутних військ. Військово-технічний збірник. 2020. № 23. С. 79–85.
  8. Васильев В. И. Распознающие системы. Киев : Наук. думка, 1969. 291 с.
  9. Глушков В. М. Человек и вычислительная техника. Киев : Наук. думка, 1971. 232 с.
  10. ЭВМ пятого поколения: концепции, проблемы, перспективы / Под ред. Т. Мото-Ока; пер. с англ. Москва : Финансы и статистика, 1984. 110 с.
  11. Интеллектуальное управление. Объединение искусственного интеллекта и теории управления. Техн. кибернетика. 1984. № 4. С. 4.
  12. Корн Г., Корн Т. Справочник по математике для научных работников и инженеров. Москва : Наука, 1975. 831 с.
  13. Корнейчук Н. П. Сплайны в теории приближения. Москва : Наука, Гл. ред. физ.-мат. лит., 1984. 352 с.
  14. Алгоритмы и программы восстановления зависимостей / Под. ред. В. Н. Вапника. Москва : Наука, 1984. 816 с.
 

 References

  1. Rydkovskyi, О. М., Balitskyi, N. S., Vankevych, P. I., Yurkevych, R. M. & Ivanyk, E. G. (2020). Теkhnichni sasoby navchannja i pidhotovky viyisk. Оhlad technologii [Tekhnical devices of education and training of troops]. Collection of scientific works of Odesa Military Academy, 2(14). 117-124. [in Ukrainian].
  2. Solovov, L. V. (2006). Elektronnoe obuchenie: problematika, didaktika, tekhnologia [Electronical education: problems, dydaction, technology]. Samara: Novaja kniga [in Russian].
  3. Matvievskyi, O. M., Herasymenko, O. V. & Scheblanin, Yu. M. (2005). Metodychnyii pidkhid do obhruntuvannja kharakterustik trenagernykh sasobiv i system [Methodical approach for of the characteristic of training devices and systems]. Nauka and oborona, 1, 59-66. [in Ukrainian].
  4. Rusnak, I. S., Shevchenko, V. L. & Artemov, Yu.I. (2002). Metodolohichni sasady stvorennja integrovanoi navchalno-trenuvalnoi sistemy operatyvnoi ta bojovoi pidhotovky viyisk [Methodological principles creation of integrated educational and training system of operative and military training of troops]. Nauka and oborona, 2, 29-35. [in Ukrainian].
  5. Matvievskyi, O. M., Lyshnichenko, V. V., Semiglasov, V. V. & Javorskyi, D. K. (2010). Intergruvannja trenagernykh tekhnologyi jak magistralnyi napramok vdoskonalennja navchalno-trenuvalnoi basy bojovoi pidhotovky viyisk [Integration of training technologies as main direction of improvement of educational and training bases of military training of troops]. Nauka and oborona, 2, 48-54. [in Ukrainian].
  6. IEEE Standard for Modeling and Simulation (M&S) High Level Architecture (HLA). (2000). IEEE Std. 1516–2000. The Institute of Electrical and Electronics Engineers. New York. [in English].
  7. Balitskyi, N. S., Rydkovskyi, О. М., Vankevych, P. I., Ivanyk, E. G. & Obornev, S. I. (2020). Vykorystannja suchaknych navchalno-trenuvalnych sacobiv u bojovyi pidhotovtsi pidrosdiliv sukhoputnykh syl [Used of modern educational and trining devices by military training of Army subsection]. Viyiskovo-technichnyi sbirnyk, 23, 79-85. [in Ukrainian].
  8. Vasilev, V. I. (1969). Rasposnajushie sistemy [Identification systems]. Kyiv: Naukova Dumka. [in Russian].
  9. Glushkov, V. M. (1971). Chelovek i vychyslitelnaja technika [People and Calculation technical]. Kyiv: Naukova Dumka. [in Russian].
  10. Moto-oka, T. (Ed.). (1984). EVM patoho pokolenija: koncepcii, problemy, perspektivy [Computer of five generation]. Moscow: Financy and Statistica [in Russian].
  11. Intelectual upravlenie. Objedinenie iskystvennogo intelecta i upravlenija [Intellectual govern. Association of artificial intelligence and direction]. Tecnicheskaja kiberbetika 4, 4. [in Russian].
  12. Korn, G. A. & Korn, T. M. (1974). Spravochnik po matematike dlja nauchnykh rabotnikov i ingenerov [Mathematical Handbook for Scientists and Engineers]. Moscow: Nauka [in Russian].
  13. Korneyichuk, N. P. (1984). Splainy v teorii pribligenia [Splines in theory of approximation]. Moscow: Nauka. [in Russian].
  14. Vapnika, V. N. (Ed.). (1984). Algoritmy i programy vosstanovlenija savisimosteyi [Algorithms and Programs of Repair of Dependences]. Moscow: Nauka. [in Russian].

 

 
Copyright 2014 15.65-73 (eng) А. Розроблено ІОЦ ВА
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free